Glatisant - vitorlás kalandozások

KEZDŐLAP          POZÍCIÓ          HAJÓ          HAJÓNAPLÓ          GALÉRIA          LEGÉNYSÉG          RÁDIÓ          LINKEK          KAPCSOLAT         

2011.05.01. Vasárnap: Arrivederci

Leparkoltunk. Cagliari, Marina di Sant'Elmo.
A front, amitől az átkelés előtt tartottam, az érkezésem másnapján meg is érkezett és jópár napig időzött. Jó volt az időzítés. Aztán megjavult az idő, végül szép 5-ös keleti szélben, napsütésben hajóztunk át Villasimiusból Cagliari-ba. Jelenleg egy 995 mb-os közepű jószág halad el épp felettünk, sikítanak a kötelek.
A kikötő most ébredezik, érkeznek a hajósok, készítik fel hajóikat a... (tovább)



2011.04.23. Szombat: Hazafelé készülődés

A hajónapló a végéhez közeledik. A rendszeres kedves olvasóknak szivesen küldenék egy email-t, amikor majd megint lesz napló. Aki ezt szivesen venné, attól azt kérném, hogy küldjön a glatisant kukac glatisant pont hu emailcímre egy 'napló' témájú üzenetet, és akkor majd jelzek, amint újra adódik valami hajós kaland...és köszönöm a kitartó olvasást!
Az idő továbbra is esős és pöffös keleti, az időt pakolással és készülődéssel töltöm.... (tovább)



2011.04.22. Péntek: Villasimius

Villasimius egy nagy nyaralóhely. Csodálatos homokos tengerpartjai vannak. Antonio a kikötőmester szerint 3600-an laknak itt, nyáron meg itt üdül 120 000 ember, ami szerintem túlzás, de ennyit mondott (mondjuk pár sör után), de ha a negyede igaz, már az is brutális.
Az tény, hogy régi épület itt nincs, leszámítva a hegyfokon álló erődöt, de a város annyira új, hogy még a templomuk is egy amolyan modern, betonből épített új templom.... (tovább)



2011.04.21. Csütörtök: Szardíniai átkelés II.

Szerda este 9-kor VHF-en meghallgattam a meteo-t, délkeleti 4-es, később 7-es. Kicsit megszorult a gyomrom, de alapvetően nem lehet problémám, nyílt vizen a 7-es is inkább liftezős mint veszélyes és irányt megyek. Legalább jól haladok, inkább ez mint akármilyen nyugati.
Este viszont még négyes se volt, egész éjjel maradt a vitorlás-motoros vegyes üzemmód. A Selva nagyon jól teljesített, lejjebb raktam a konzolon mégegy szinttel, így... (tovább)



2011.04.20. Szerda: Szardíniai átkelés I.

Reggel korán ébredtem, ellenőriztem a meteo-t és rögtön változtattam a terven. Menni kell. Spanyolország felett feltűnt egy hidegfront, nem szeretnék belefutni a hétvégén, még előtte át kell menni, most minden ideális. Mehetnék holnap, de a mai nézelődés végig azzal telne, hogy agyalnék az átkelésen, felesleges.
Reggel 8-kor így aztán elindultam, a szél a reggeli órákban keleti, 2-es. Motoroztunk. Később felélénkült és felhúztam a... (tovább)



2011.04.19. Kedd: Favignana

Délelőtt remek vitorlázóidő volt, hátszelezve, raumozva lehetett nagyon szépen haladni. Délutánra a szél elgyengült így Selvát indítottam. Délután 5-kor már kikötöttem Favignana-n, nagyon hangulatos a hely. Patinásnak mondanám, érződik, hogy itt nincs rongyrázás, a kikötői vendéglő falán egy hatalmas arckép. Vajon Silvian Heach egyik leánya? Nem, nem. Egy idős, tengertől és széltől cserzett arcú halász - szerintem. Avagy valamely számomra... (tovább)



2011.04.18. Hétfő: San Vito Lo Capo

Keveset de haladtam ma, áthajóztam a 10 mérföldre levő San Vito Lo Capo - ba. Benedekkel már jártunk itt az autós kirándulás alkalmával, akkor belestem az egyik kikötő-klub árjegyzékébe és 50 eurós helypénzt láttam, így most a másik klubhoz vettem az irányt, ahol is szerencsésen 15-el megúsztam.
Ritka földrajzi adottság, hogy Szicília legtöbb hegyes-sziklás vidéke helyett (legalábbis északon) itt egy lapos földnyelv található, amire egy... (tovább)



2011.04.17. Vasárnap: Ernesto Tross és a három medve

További távmunkák történtek ma, sikerült befejeznem. Ígéret szép szó. Lecseréltem az olajat Selvában, az előírás szerint az első 10 óra után.
Ma találkoztam Damiano-val, a Grey Bear tulajával. Mint megtudtam, hajója egyike a három jellegzetes "T-Boat" - nak. A tervező és építő Ernesto Tross, egy legendás Olasz utazó, kalandor, konstuktőr és művész. Ernesto eredetileg magának épített egy ilyen hajót - amely egy a sok közül amit épített -... (tovább)



2011.04.16. Szombat: Távmunka

Kaptam árakat Cagliari-ból, elfogadhatónak tűnik.
Takarítottam, ruhát mostam, és távmunkáztam az otthoni ügyfelemnek, emellett nem történt tulajdonképpen említésre méltó. Még néha zúz a nyugati ami lassan északira fordul. Úgy döntöttem hétfőn indulok, addigra kitisztul az idő, a Grey Bear is akkor indul.
Helyzetünk: Castellammare del Golfo, Szicília 38 01.960N 012... (tovább)



2011.04.15. Péntek: Kifelé hangulat

Kifelé hangolódok az útból. Lassan megtervezem a hajótárolást és a hazatérést. A munkák várnak otthon, szerencsére.
A reptér transzfer sikerült, 4:30 - kor keltünk miután éjjel egytől tépett minket a szél és keveset aludtunk. Frontátvonulások vannak, nem is baj, hogy megálltam. Az izmos délnyugatival szemben nem sokra mennék az északi fokon túl, Trapanj felé.
Úgy szeretném intézni, hogy Szardíniára még átkelek. Az átkelés 140 mérföld,... (tovább)



2011.04.14. Csütörtök: Kirándulók vajon kik

Benedek holnap hajnalban hazarepül Trapanj-ból. A helyi kölcsönzőben 30 pénzért találtunk egy napra autót, egy aranyos kis Pandát. Reggel ezzel így el tudom vinni a géphez (fél 6-ra!) és ma kirándulunk. Nekem hétfői határidővel munkám lett, úgyhogy hétfőig megint állok.
A közeli Scopello-ban kezdtünk, egykori tonhal halász kikötő, feldolgozó és raktár. Nagyon hangulatos, az ódon épület szállodaként funkcionál, a háttérben csodás... (tovább)



2011.04.13. Szerda: Grey Bear

Kora reggel hatalmas pöffök tépték a hajót, kikukkantva láttuk, ahogy a magas hegyek tetejéről jó iramban szakadnak le a felhők, erős északnyugati érkezett. Átkötöttük a hajót, eközben kimértük a 40 csomós befújást, maradunk. Addigra már a spiccbotból gyártott HF antennának is vége volt, épp a 40 csomós befújás dönötte le szegényt, a korlátnál, ahol feltámaszkodik, derékba törte.
A napot környékbeli kirándulással töltöttük, ellátogattunk... (tovább)



2011.04.12. Kedd: plusz 39

Szép időben indultunk Palermóból. A kikötőben megcsodáltuk a két egykori Amerika kupa hajót, nevük +39, Olaszország nemzetközi országhívószáma.
Észak felé motoroztunk abban bízva, hogy a spicc után leejtve vitorlázhatunk. Sajnos nem, nyugati brizt kaptunk. Sebaj, a Selva még próbaidős, legalább látjuk hogyan dolgozik. Készítettem egy fényképet 4.5 csomós sebességnél, a gázkar állásáról, épphogy el van tekerve az indítófordulatról. Ennél... (tovább)



2011.04.11. Hétfő: Költözöm

Én már cefalu-i lakosnak számítok. 19 napja érkeztem, az életemből a Cefalú jobbítására szánt idő és energia okán már szóba került a Municipálén a díszpolgárrá avatásom is, de szerénységemet bántaná e cím, így hát inkább költözöm.
Fél kilenckor indultunk, kíváncsi várakozással, hogy a Selva hogy teljesít. Erő, fogyasztás, konzolt tartó fartükör meghajlása, csavar kiemelkedése, felpörgés, és hasonlók.
Vegyes üzemmódban, vitorlákkal... (tovább)



2011.04.10. Vasárnap: Motorvessel Glatisant

Reggel komoly beszerzőútra indultunk. A Sörpa nagy segítségünkre volt, Benedeket lenyűgözte a biciklis teherhordó rendszer. Sikerült vételeznünk 12 liter benzint, Vasárnap lévén, egy automata benzinkútról, amely bankjegyeket szippantott magába, cserébe naftát adott.
Visszatérve átfúrtuk a megkötött laminálást, sikaflex-el alászigeteltünk a konzolnak, és tökig húztuk a csavarokat. Benedek többször ránehezedett a konzolra, nem látott hajlást... (tovább)



2011.04.09. Szombat: Bioritmus

Ma a konzolon dolgoztunk. Kiszedtem a kipufogó felső hajlatát. Ez normál esetben azt hivatott biztosítani, hogy legyen a csőnek egy messze vízvonal feletti része, elkerülendő, hogy a csövön visszafelé víz tudjon bejutni. Amikor a hűtővíz amolyan löketek formájában távozik a kipufogón, az azért van, mert ilyenkor egy-egy löket együtt jut át a hajlaton, miután felgyűlt a hajlat előtt.
Aztán befúrtuk a konzol furatait, hogy belül is lássul hol... (tovább)



2011.04.08. Péntek: Konzol rulez

Ma megdőlt a kút koncepció. Reggel elsétáltunk a városba Lacival és a csapatával, nagyon tetszett nekik Cefalú. Boltban is jártunk, a mi készleteinket is be kellett frissíteni.
Később elköszöntünk Laciéktól, majd elkezdtük az emeléspróbát.
A terv szerint a kút már kész, amikor is utolsó lépésként kivágjuk a hajó fenekét. Az elvágott üvegszálat viszont le kell valamivel kezelni, mert a vágási vonalon az üvegszál rostok és a... (tovább)



2011.04.07. Csütörtök: Magyar áradat

Lettek vereteim! Délben érkeztem Valentino-hoz, aki rejtelmes arcifejezést öltött, sugallva, hogy megint nincs semmi. De kész vannak, és szépek!
Megdícsértem majd az anyagiakhoz értünk. Egyszerűen nem volt hajlandó elárulni az árat, már rosszat sejtettem. Vegül nem hittem a szememnek, letépett kér papírfecnit, ráírt mindkettőre valamit, összegyűrte őket és bedobta egy festékesflakon kupakjába : sorsolni fogunk!
A többiek... (tovább)



2011.04.06. Szerda: A műhely 2.

Ma nem haladtam akkorát. Erőmből annyira telt, hogy kipróbáljam a különféle kenceficék adagolását és kötését. Van 5 liter epoxim, ez egy érdekes anyag mert 1:1 - arányban van A és B komponens. A korábbi epoxi, amit használtam 1:3 arányban ment. Ezenkívül van 5 liter sima poliésztegyantám, ennek a kötési idejét be lehet állítani könnyebben. A kút felső részéhez lesz jó. Sajnos nem sikerült szerezni az epoxihoz telítőanyagot (avagy nem tudom... (tovább)



2011.04.05. Kedd: A műhely

Elindult a kézműves szakkör. Reggel kioperáltam a kipufogócsövet. Ilyenkor nőgyógyásznak érzem magam (aki a kulcslyukon át kitapétázza az előszobát). Egy kitekert pozitúrában, a kezem épp befér, ahogy a csavarokkal bírkózok. Felfelé egy cső, balra a motor, alul a kipufogócső maga, jobbra annyi hely van, hogy épp befér a kezem, és ráfér a franciakulcs a csavarra, 12-edeket tudok hajtani. 15 menet, mire kézzel tudom már tekerni. Közben a... (tovább)



2011.04.04. Hétfő: Kikötőszemle

Ma kikötőszemle volt. Reggel elindultam vízért sörpával, mire visszatértem, a rács, ami amúgy fel van hajtva, és amin be lehet bújni a lezárt kikötőhöz, le volt hajtva. A hajóboltos mondta, hogy ma hivatalos kikötőszemle lesz, az amúgy hivatalosan is lezárt kikötőn. A legjobb lesz, ha nem mászkálok és nem vagyok a hajón. Estére újra ki fogják nyitni, ahogy elvonulnak az officiálok. Ez van.
A napot így Roberto netkávézójában töltöttem.... (tovább)



2011.04.03. Vasárnap: Juve-Róma 2:0

Kicsit frusztrált vagyok ez már a tökölés kategóriája. Nem kezdtem még hozzá. El kellett mennem a kiállításra mégegyszer egy pár dolgot megkérdezni a motorról, valamint elhozni a teljesítmény-okiratot (vagy akárhogy hívják) ami igazolja a motor eredetét, adatait, főleg az erejét. Vasárnap lévén nem sok vonat volt így este 6 lett mire hazakeveredtem.
Alapvetően flow-ban dolgozom. Csíkszentmihályi professzor dolgozta ki a flow... (tovább)



2011.04.02. Szombat: Dimentica

Dimentica: ez az egyik legjellegzetesebb Olasz szo, szerintem. Sajatossaga, hogy majdnem mindegyik Olasz lirai szerelmes pop dal tartalmazza. Felejteni. Hat igen, ez igen kozponti kerdes szokott lenni szerelem-ugyben. Amugy miota Olaszorszagban vagyok, Olasz pop fetis van, azaz allandoan megy a Radio Italia a hajon es hallgatom a 'csak Olasz' pop-ot. Mar eleg sok Olasz szot igy tanultam meg. Ezek teljesen jo zenek amugy, szeretem... (tovább)



2011.04.01. Péntek: Diszkó-kikötő

Lassan egy hónapja lenn vagyok. Már többen kérdezték emailben miért vagyok egyedül. A fő ok, hogy egy hónap alatt még 200 mérföldet se jöttem. Sejtettem én, hogy a Volvo állapota és a koratavaszi időjárás nem kedvez majd a haladásnak, abban sem voltam biztos, hogy egyáltalán elindulok Badolato-ból. Ez egy ilyen 'we'll see' alapú lejövés volt, hogy Sancát idézzem. Apránként alakult, hogy megindultam nyugatnak, lám, nem minden probléma nélkül.... (tovább)



2011.03.31. Csütörtök: Bontás

Még reggel sikerült beszerezni a rétegelt lemezt valamint csavarokat, pántokat. A tegnapi mosás olyan jól sikerült - minden illatos, cuccaim pedánsan összehajtogatva egy nagy pakkba - hogy a hálózsákokat is elvittem mosni.
Aztán nehéz szívvel megkezdtem a bontást. Csak az első csapás nehéz, a többi már magától megy. Minden építés valamilyen rombolással kezdődik. Ma még gép nem ordított, csak csavarhúzó és kalapács dolgoztak.... (tovább)



2011.03.30. Szerda: Salve, Selva!

Azaz üdv, Selva! A mai cím Anyukámtól származik. És lőn, 11 órakor begördült az Autonautica furgon és hozta a kicsikét. Mint majom a farkának.
A katarzist követően bemenekítettem a kabinba, viktimológia végett, aztán tettek mezeje. Kipróbáltam a generátort, harap. Minden rendben lesz. Aztán újra anyagbeszerző körútra indultam, ezúttal a Sörpával. A Sörpa nagyon trendi, ahol megállok vele ott rögtön megkérdezik hol lehet venni és... (tovább)



2011.03.29. Kedd: Civilizációs sokk

Belátom tegnapelőtt kicsit igazságtalan voltam Cefalú-val kapcsolatban. Civilizációs sokkom volt! Volt már ilyen! Tegnap és ma már elmúlt a hétvégi zsongás, kellemes és barátságos volt a város, nagyon szerethető. Na jó, Silvian Heach üzletére azért nem ártana egy komoly végleges roló.
A kikötő mellett egy hajótemető van. Csupa roncs. Egyik másik azért... (tovább)



2011.03.28. Hétfő: Finom ebédek

Reggel elutaztam a kiállításra. Amit tudtam kipréseltem az ATM-ekből, a fele megvan. Inkább ez mint a nemzetközi utalás. Előlegként odaadtam Danilo Lo Iacono-nak, az egyik tulajnak. Danilo taekwondo mester, 2008-ban Olasz bajnok volt, most az olimpiai válogatókon küzd, a cél London. Napközben a hajókiállításon, este az edzőteremben. Elbüszkélkedtem szöuli olimpikon művészi-tornász nővéremmel Andival, és mondtam Danilo-nak, hogy maximálisan... (tovább)



2011.03.27. Vasárnap: Cefalú

Reggel körlettel indítottam. Az elmúlt 4 nap a motorról szólt, a hajóba épphogy aludni zuhantam. Következésképp teljes káosz és a porszívózás már-már óránként eszembe jutott.
Porszívózás. Sosem gondoltam, hogy élvezetforrás lesz. Az lett. A jelek szerint komoly koszok jönnek fel, hiába mostuk át a szivacsokat, a szőnyeget, poroltuk ki őket, tettünk fel új kárpitot. Itt csak a porszívózás az egyetlen és végső hosszútávú megoldás a magas... (tovább)



2011.03.26. Szombat: A jövendőbeli

Másodjára már betaláltam a hajókiállításra. Kiváló, annál is inkább mert ma nyitott, nem tagnap. Azt hiszem komoly stresszben voltam mert még a dátumokat is elnéztem. Már csökken a stressz. Megvan a motor ugyanis, a végső.
A kiállításon az volt, amire számítottam, nagyjából mindenki ott volt, Honda, Yamaha, Suzuki, Selva. És elég nagy szerencsém van ezzel a kiállítással, ideális hely a motorválasztáshoz, minden infó, minden motor,... (tovább)



2011.03.25. Péntek: Palermo 2

Elindultam a hajókiállításra, Trabia-ban kellett volna leszállni de a vonat amit ajánlottak nem állt meg ott.
Úgyhogy újra Palermo. Meglátogattam a Gentile-t és fixáltam, hogy 8 lóerős, hosszútriebes motor kellene. Akkor holnap megyek hajókiállításra, a döntés még egy napot csúszik. Ha ott nem találok jobbat, utalom a pénzt a Gentile-nek.
A kikötőhöz közel találtam egy saválló acél műhelyt. Mivel legalább egy hétig állni fogok (a motor... (tovább)



2011.03.24. Csütörtök: Palermo boogie

Reggel elvonatoztam Palermoba motort keresni. Előzetesen amit lehetett, kigyűjtöttem az internetről, hajósboltok, forgalmazók címeit.
Érkezéskor vettem egy várostérképet de sajnos alig találtam meg rajta a címeket, egyszerűen nem szerepeltek az utcák. Mint kiderült, nem tartalmazza az összes utcát, csak a nagyokat. Viszont megtaláltam a Nagy Imre utcát, ami azért mégiscsak klassz, bár jelen helyzetben nekem nem segített túl... (tovább)



2011.03.23. Szerda: Motor nélkül

Naplemente volt amikor áthaladtunk Lipari és a Vulkán sziget között, nagyon varázslatos volt ellenfényben figyelni a sziklaalakzatokat, csodavidék ez.
Szép nyugodtan pöfögtünk, a szél elállt teljesen.
Hajnali fél kettőkör a Volvo elszenderült. A fordulat villámgyorsan leesett, a motor megállt. Érezhetően beállt a tengely, hasonlóképpen az őszi eseményekhez. Nem baj, gondoltam majd magához tér, ha kicsit lehűlt. Ezek szerint nem... (tovább)



2011.03.22. Kedd: Sweet home Pignataro

Pignataro ahol a kikötő van Lipari-n, igazán kedves hely. Amolyan Görög kikötő érzésem van. A kikötő alapvetően semmilyen infrastukturával nem rendelkezik, még mosdó, wc sincs, csak áram és víz a pontonon. Emiatt elég olcsó. Viszont itt tanyázik egy rakás helyi halász, reggelente a parton rendezgetik a halókat, kedvesek, jókedvűek, közvetlenek.
A kikötő amolyan vándor megálló, több hajó a világ sok tájáról itt állomásozik, Floridából,... (tovább)



2011.03.21. Hétfő: Illusztris társaságban

Ma van a tavaszi napéjegyenlőség, az Equinox. A telefonomon jóideje megvan és rendszeresen hallgatom Jean-Michel Jarre ezen című szerzeményét, hát elérkezett! Mostantól hosszabbak a nappalok és jöhet a meleg. Már elkezdődött, egész hétre jóidőt jósolnak, egy magasnyomás csücsül a nyugat Földközi felett, keleti szeleket (inkább brízeket) működtetve. Lehet menni nyugatnak!
De előtte, még fontos dolgom van, meglátogattam a Vulkán... (tovább)



2011.03.20. Vasárnap: Lipari varázs

Ma nagyon jó dolgom volt, ez már nyaralás...bűntudatom van és szégyenkezem mindazokkal szemben, akik ma nem osztoztak a sorsomban!
Reggel ötlet nélkül sétáltam be a városba, közben azon agyaltam, talán kirándulok egyet a Sörpával, de jó is lesz a sziget körül tekerni. De talán nem is olyan kicsi a sziget, talán túlságosan is dimbesdombos az út, és ahogy az Olaszok vezetnek... Szerencsémre még mielőtt belefogtam volna e terv megvalósításába,... (tovább)



2011.03.19. Szombat: Vulkánok vidékén

Még múlt éjjel megnéztem a generátort, de nem találtam semmi rendkívüli-t, már amit meg tudtam állapítani. Alkalomadtán, nagyobb városban kiveszem és elviszem szervízbe, nézzék meg mi baja.
Reggel ismét megindultam a Castello-ba, nincs szerencsém vele. Felújítják, átépítik, idén zárva lesz. Pedig érdekes egy építmény. Ez van kiírva: "CASTELLO Arabo Normanno Svevo Aragonese Spagnolo, secolo X XVII". Hétszáz év alatt jártak itt páran. Az... (tovább)



2011.03.18. Péntek: Mint a befőtt

Most látom a logót: Nettuno Marina...a messina-i cég! Hát így.
Egy nap kivárás, felhők, zápor, északnyugati befújások.
Elindultam, hogy felderítsem a castello-t, de olyan zápor kapott el, hogy megfutamodtam. Helyette betértem a halpiacra és vettem kalamárit. A grill kalamári a gyengém. Nem lennék alkalmas politikusnak. Az biztos, hogy elprivatizálnék mindent bagóért, ha a leleményes vállalkozók grill kalamárival... (tovább)



2011.03.17. Csütörtök: Dolce Vela

Igazuk lett, megjött a szépidő. És vitorláztunk!
Az indulás nem volt épp zökkenőmentes. Volvo kiütötte magát és közölte, hogy ebből ő nem kér és 10 perc után megállt. Az indító forgatta, de nem indult. Most már bizonyos, hogy üzemanyagellátás probléma van. Tudom az okát. Holnap megoldom.
Beszóltam a 16-oson hogy securité, meg hogy manőverképtelen vagyok. Végül is ott voltam a kikötő szájában, ahol a kompok indulnak, érkeznek.... (tovább)



2011.03.16. Szerda: Dekk

Továbbra is dekkolok. Együntetű előrejelzés mindehonnan hogy holnapra megjavul az idő. Nehéz elhinni, ahogy fütyül és mozog minden.
Ma is távmunkáztam Skype konferenciát tartottam budapesti kollegákkal, jól sikerült. "Mi ez a kattogás?" kérdezték, hát igen a kötelek. Füldugóval alszom a kötelek mozgása akkora recsegéssel jár. Jó lesz már továbbindulni!
Készleteztem üzemanyagot, kaját, vizet, indulásra készen állok. Még egy utolsót... (tovább)



2011.03.15. Kedd: Kokárda!

Nincs Kokárdám. Lelkiekben ülöm az ünnepet.
Fény derült a sugárutakra. 1908-ban egy földrengés és cunami teljesen lerombolta a várost, 60 000 embert ölt meg. Borzalom. Ezután történt, hogy az elpusztult várost a modern európai városépítési elvek szerint építették újjá, így keletkeztek a szép tágas utak, Párizshoz hasonlóan. Messina Wikipédia
Az is kiderült, hogy... (tovább)



2011.03.14. Hétfő: Túlélőszótár

Beragadtam. A barométer nemhogy emelkedne de még esik is. A széljelentésekben 4-es 5-ös szeleket látok, de itt a kikötőben minden más. Agyaltam, hogy vajon a düznihatás miatt lehet-e, azazhogy a szoros délről összepréseli a légáramlatokat és azért érzem olyan erősnek, de olyan szél van mint amikor érkeztem.
Reggel megnézettem a mobilnetkártyámat, mint kiderült, a 10 eurós beszerzési ár csak a SIM volt, ezen felül havonta 15 a net, fel... (tovább)



2011.03.13. Vasárnap: Bungi 2

Ha valaki szeretne Messinába látogatni előzetesen feltétlenül egyeztessen velem. Mert csak akkor jöjjön ha nem vagyok itt. Máskülönben eső és viharos szél várja. Legalábbis ez a tendencia. 4 éve hasonlóképpen bungiztam, egy zivatar érkezésekor kötöttem ki. Most sincs másképp, zúz a szél és esik, ma maradok, és holnap is úgy tűnik.
Napközben átkötöttem a hajót mert figyelmeztettek, hogy az... (tovább)



2011.03.12. Szombat: Több mint vitorlázás

Remek utam volt! Az éjszaka nyugisan telt ahogy pöfögtünk a partok mentén, olajtengeren. A hold is fenn volt egy rövid ideig. A Volvo fordulata nem esett, vagy a beállítások jók, vagy a plusz levegőztetés segített neki, amit az üzemanyagtartálynak adtam. Ez utóbbit abból a félelmemből, hogy esetleg eltömődött a levegőztető vezeték és amiatt esik a fordulat, hogy a tankba nem jut levegő az elfogyasztott üzemanyag helyére (így csökken a nyomás, a... (tovább)



2011.03.11. Péntek: Rükverc csoda

Elfelejtettem említeni, hogy a Volvo gázrendszerének átalakítása milyen csodás hatással volt a hajó hátramenetben való manőverezhetőségére. Ami amúgy nincs. Az Albin Vegával NEM lehet tolatni. De nekem, most már igen.
Azt hiszem az lehet a lényeg, hogy amikor hátrát adunk akkor egyrész kitérnek a hajócsavar kis lapátjai, de egyúttal felpörög a motor. Ekkor általában a prophatás miatt elkezd kitérni a hajó fara az egyik irányba (nem... (tovább)



2011.03.10. Csütörtök: Szezonrekord

Reggel csodás napsütés, bríz, akkor indulás.
Elbúcsúztam Luciano-tól a kikötőmestertől, megdícsértem amiért ilyen kiváló munkát végzett a Manitou-val és szabad az út. Eltettem a telefonszámát arra az esetre, ha vissza kellene térnem Badolato-ba és meg kell érdeklődnöm, vajon épp nincs-e elrakva a bejárat homokkal.
Eltelt két óra is mire a hajót készre szereltem hajózáshoz, sottok, vitorlák, Elek az autopilot, stb.
10... (tovább)



2011.03.09. Szerda: Turbó exkavátor

A Manitou nevő gép reggel 9-kor kezdte a kanalazást a kikötő szájában. Ha olyan az ereje mint a neve, akkor nem lesz gond, gondoltam. Hatalmas lánctalpaival szabályosan "begyalogolt" a vízbe, és ott kezdte, egészen kint a munkát, majd haladt egyre befelé a kikötő belseje irányába. Ebédtájban kimentem megnézni a haladást, nem hittem a szememnek: délután kettőkor már szabályos csatornát vágott a dűnében, szélessége 6-7 méter, mélysége 3 méter... (tovább)



2011.03.08. Kedd: Túszdráma

Ma neteztem. Már nem lehetett halogatni, átruccantam vonattal Rocellába. Amúgy nagyon jó a Winlink, hogy feltöltsem vele a hajónaplót, de gyülekeztek már az ügyek amiket neten kell elintéznem, és Badolato-ban az nincs. Amúgy csütörtökre tervezem, hogy hajóval is átjövök, addigra az idő is megenyhül és a hajómunkákkal is végzek.
Így adódott, hogy 9-kor már a Rocellai kikötő bárjában reggeliztem, a Palival és Sancával bejáratott helyen, és a... (tovább)



2011.03.07. Hétfő: Isolati

Azt hiszem eléggé elmagányosodtam. Már lassan egy hete vagyok itt, és gyakorlatilag senkivel sem beszélek, mivel az Olaszon kívül nem beszélnek mást a helyiek, az én olasztudásom pedig max 10 szó.
A kontaktus hiánya akkor lett ennyire érezhető amikor a boltban jártam. A boltos olaszul kérdezte, honnan való vagyok, mit csinálok. Erre elkezdődött a szokásos activity, most mutogatás. Aztán pár perc után rákérdeztem hátha tud franciául,... (tovább)



2011.03.06. Vasárnap: Cuki

Hűvös van. Éjjelre bekapcsolta Artuditu-t, a kis elektromos fűtőegységet. A dízel fűtés most ki van iktatva. Mikor átszereltem az üzemagyagtankot a fenékből a bal oldali kokpitládába, a fűtés üzemanyagvezetékét nem kötöttem be. Amúgy sem merném éjszaka járatni a co veszély miatt. Bár van co riasztóm, azért nem bíznám rá magam teljesen.
Reggel a városba vettem az irányt a Sörpával, a vízmosáson most sem lehet átkelni, de a kerülőút működott.... (tovább)



2011.03.05. Szombat: A Hét Mesterlövésze

Továbbra is elég labilis az időjárás. A távozóban levő ciklon még esőt, erős felhőzetet tart felettünk. Napközben záporok, éjjel zivatarok és villámlás. Rá vagyok kattanva a meteóra, minden nap nézek időjárásfaxot, hallgatok 68-ast, és ha még belefér RTTY riportot. A Grib-ek nem jönnek Winlink-en valamiért hiába küldök "request"-et, nem jön vissza riport, csak valami hibaüzenet. A "saildocs" rendszeren keresztül megy - ha jól tudom - talán azzal... (tovább)



2011.03.04. Péntek: A dipólkirály

Ma ki se dugtam az orrom a kabinból, egész nap esett. Ha jól értelmeztem egy melegfront játszik felettünk. Van benne bőven víz.
Kimértem az egyes elektromos berendezésekre az áramfogyasztást. Voltak sejtéseim de most pontosan tudok mindent. Jelenleg lemerítem a főakksit. Kíváncsi vagyok, hogy a GPS és a radar mekkora feszültségnél kapcsolnak ki. Felhős időben a napelem 0,3A tölt. Ugyanez verőfényben 3,5A.
Délután rádióztam. A 7 MHZ... (tovább)



2011.03.03. Csütörtök: Muzsika

Ma zenélt nekem a Volvo. Mitagadás, ő foglalkoztat leginkább. Ősszel is ment, nem vártam, hogy gond lenne az indulással és nem is volt. Egyedül az akksi kezd gyengülni, teljes feltöltöttséggel 4-5 indítás után már alig tudja tekerni, venni kell egy új akksit, a mostani már 6. évét tapossa.
A Volvo baja a terhelt menettel van. Három terápiás programom van számára. Egyrészt átmosom a vízköpenyt, amelyben szerintem lerakódások vannak. Ha helyi... (tovább)



2011.03.02. Szerda: Tavaszköszöntés

Badolatoban ért az idei tavasz. Nincs igazi meleg, de a nap bizonyos szakában már pólóban lehet sétálgatni a kikötőben. Otthon esik a hó...
A Kedd utazással telt. Wizzair 10:50, Ferihegy 1, irány Nápoly, fapad. Ez egy szerencsésebb menet, mert elértem a vonatot ami Badolatoba visz, és még aznap odaér. December elején nem voltam ilyen szerencsés, akkor másnap reggel értem Badolatoba, az éj délolasz városok vasutállomásainak várótermeiben... (tovább)



2010.09.30 Csütörtök: Viszlát

Csütörtök este tízkor szálltam fel a vonatra a Badolato-i vasútállomáson. Irány Bázel. Emese Bázelben kapott munkát, én is szerencsét próbálok hát Helvéciában, ott a helyem.
Áprilisra motort kell újítani, ezen töprengek. Alapvetően két megoldás kínálkozik, egy nyolc lóerős benzin külmotor, amit egyszerűen a farra szerelek. Wágner Úr - nál ez prímán működött a tengeren, mivel a tengeri hullámok nyújtottabbak, ritkábban emelkedik ki a... (tovább)



2010.09.28 Kedd: Téliesítés

Az utolsó szakasz 17 tengeri mérföld Badolato-ig, északkeleti irányban, azaz az eddigiekhez képest visszafelé. Ahogy kúsztak a délelőtti órák az előkészületekkel, úgymint vonatjegyek és repülőjegyek megvásárlása, lassan dél lett, mire elindultunk. Gyomromban a szorongás már megint, vajon a motor menni fog-e egyáltalán, meg fog-e állni.
Végül elindultunk, a motor ment. Szél nem sok volt, inkább csak döghullámzás.
Menet közben... (tovább)



2010.09.27 Hétfő: Volvo finito

Nyugdíjazom az öreg cimborát.
Egyszer már felajánlottam neki, ha Budapestig elvisz, pihenhet, de aztán úgy éreztem több van még benne.
Végiggondoltam, hogy a 2006-2007-es út és a mostani során is a motor meghatározó stresszforrás volt számomra, amit megelégeltem. Bár a vitorlás alapvetően nem motorral megy, a tengeren a motor életfontosságú erőforrás, ha adott esetben sérült vitorlázattal, rudazattl ki kell kerülni egy partot, ami... (tovább)



2010.09.26 Vasárnap: Mechanicus nem kegyel

A szombatot várakozással töltöttünk, a szél délről fújt, éppen szemből. A gribek szerint holnap befordul nyugatiasra, azzal negyedszélben már egy takkon tudunk haladni Szicília felé. A móló végénél hatalmas hullámok törnek, többen itt várakoznak, hogy elmúljon a déli szél. Mögöttünk egy Lagoon 380-as áll, a franciák óránként bicikliznek a móló végére hogy ellenőrizzék a szélhelyzetet. Domani.
A kikötőt már otthonunknak tekintjük,... (tovább)



2010.09.24 Péntek: Rocsella János édes cimboránk

Még előző este elindultunk a városba, amikor a parti sétányon elkapott az eső. Beálltunk egy fa alá. Pali megemlítette, hogy nem lenne haszontalan dolog stoppolni. A térképünk szerint 2 kilométerre van a város. Ezt éppen csak kimondta, de még nem emelte fel a kezét, amikor megállt mellettünk a fehér Fiat Panda és beinvitáltak. Az elképesztően nagyszívű localpeople sofőrrel a marinárokról, földkerülő hajósokról és a parttól nem messze horgonyzó... (tovább)



2010.09.23 Csütörtök: Gyanús viselkedés

Az éjszaka nyugodtan telt, ahogy a full holdfényben sima tengeren pöfögtünk kersztük a Taranto-i öblön. A túloldal fényeit már alkonyattól fogva látni lehetett, de csak hajnalra értünk a közelébe. Sanca felidézte emlékeit, amikor tengerészként erre járt és a hajója Crotone-ben shelterezett valami irgalmatlan időben. Én is jártam Crotone-ban négy éve, Emesével. a forgatagban. Most úgy tervezzük, hogy nem állunk meg, amig az idő kedvező,... (tovább)



2010.09.22 Szerda: Láthatóság 8-as, spirit 10-es

Kiegészítettük a hajónaplót a szélerő, tenger és láthatóság mérőszom mellett a spirit, azaz hangulat mérőszámmal. Ma topon volt!
Először is fény derült Volvo töltésproblémájára. Üzemhőmérséklet függő, a jelek szerint. A motor kb 45 perc menet után kezd tölteni. Az okát nem tudom, de a lényeg, hogy tölt. Motoroznunk kell ugyanis, a szél kezd elfogyni.
Már motorozva értünk Leuca alá. Santa Maria di Leuca a csizma sarkának alsó... (tovább)



2010.09.21 Kedd: A névnapos

Szeptember 21 Máté napja, az én vagyok! Egy 3 darabos Peronival leptek meg remek kamarádjaim, milyen prímán fog esni a Peronim majd az őrség leadása után!
11 után indultunk a szokásos készletezést és előkészületeket követően. Az időjárás függvényében haladunk egy vagy kétéjszakás menetben. Egyéjszakás kalandban már otthon vagyunk, fokozhatjuk.
Időközben a rádión sikerült venni grib file-okat, a Winlink rendszerén keresztül,... (tovább)



2010.09.20 Hétfő: Hátszeles döngetés

Este a nyugis menet kedvéért lereffeltünk két sort a grószon, így is mentünk 5 csomó felett. A hullámok apránként nőttek meg mögöttünk, sötétben már látszott, hogy eltakarják a horizontot, azaz másfél méterhez közelítenek.
Éjfélkor vettem át az őrséget Palitól, fél 1 környékén kezdett bedurranni. Aladdinnak nem volt teljesen igaza, 25 csomós relatív szél volt, a mi sebességünket is figyelembe véve 30 csomó, befújásokkal 35 környékén. A... (tovább)



2010.09.19 Vasárnap: Jó széllel Olasz partra

Reggelre kelve megkezdtük az indulás előkészületeit. Motorpróba, víztöltés, készletek ellenőrzése. A szél egy óra leforgása alatt váltott majdnem 180 fokos irányt, a ciklon közepe tényleg közel volt. Kicsit aggaszt, hogy nem tudjuk hol van benne (van-e benne) front, mindenesetre Aladdin, a Horvát internetes meteo szolgálat szerint 15 csomó körüli északi szél lesz belőle.
11-kor elintéztük a kijelentkezést, majd elléptünk. Cél az Olasz... (tovább)



2010.09.18 Szombat: Kütyübazár

A hajón kütyübazár van. Pali szerint a top kütyü a szélkormány, teljesen imádja. Az előző két napi cirkálásokban Robi, a szélkormány igen erőteljesen kivette a részét, gyakorlatilag egész idő alatt ő tartotta az éles negyedszeles menetet. Ebben iszonyat jó. Pali csak nézte nézte és dícsérte.
Számomra a legkomolyabb kütyü Pali Breitling órája amiben műholdas vészjeladó van, az Epirb-ek által használt frekvencián ad. A barátaitól kapta,... (tovább)



2010.09.17 Péntek: Éjszakai amperhiány

Ma megcéloztuk Vis szigetét. Elég nagy menet lesz, széllel szemben, több mint 44 mérföld. Innen tervezzük az átkelést az Olasz partokhoz, a csizma sarkantyújához.
Hatalmas, hosszú takkokat húztunk negyedszélben. Időközben már sikerült összerakni a rádióantennát is (5 méteres horgászbotból!), igyekeztem HA7RW Wagner Laci barátommal összeköttetést létesíteni, de nem sikerült. Sikerült azonban elérni egyik-másik email átjátszót így lehet,... (tovább)



2010.09.16 Csütörtök: Rigpróba

Délkeleti szél. Telescica-ról kikanyarodva a Kornétok külső oldalán hajóztunk délkeleti irányba, pont széllel szemben. Hosszú takkokat húztunk, viszonylag tompán krajcoltunk, 90 fok helyett 110-120 fok sikerült, de haladtunk. A hajó hatalmasakat kapott negyedszélben, dolgozott a rig, alkalmunk nyílt a szél alatti terheletlen vantnik beállítására. A hullámzás elég kellemetlen volt, az egyik hosszű kifeletartó takk végén Sancával összenéztünk,... (tovább)



2010.09.15 Szerda: Elindultak dél felé

Reggel még interneteztem egyet. A hajó tele van kütyükkel, az egyik a rövidhullámú rádió. Ez rendkívül fontos felszerelés, ezzel lehet elküldeni a hajónaplókat. A kábel, amely összeköti a számítógépet és a rádió modemjét, driver nélkül maradt, Emesét kértem meg, hogy küldje el otthonról. Siker.
A fiúk bevásárolták amit kell, különös tekintettel a pekara témakörre, ami nagyon hangsúlyos.
Teletankoltuk a gázolajtartályokat (90l)... (tovább)



2010.09.14 Kedd: Kézműves szakkör

A nap a szerelgetések jegyében telt - ismét. Nem lenne értelme tételes listát írni, ízelítőképp: motor kipufogó tömítés, dirk csere, mentőtutaj tartó keret felerősítése, latnik berakása a grószba, vantnik feszesrehúzása, sprayhood merevítőjének áthajlítása, sprayhood rögzítőcsavarok újraágyazása, stb. A csodaszerek: epoxi, kábelrögzítő, sikaflex tömítő.
Este ismét irány az óváros, kóborlás, internetezés, majd ismét grill kalamári... (tovább)



2010.09.13 Hétfő: Erősítés

Ma erősítés érkezett, Sanca és Pali vártak Zadarban. De előtte még oda kellett hajózni és a Volvo ma rakoncátlankodott.
Kora reggel indultam a horgonyzóból, vitorlával és motorral együttesen mentem, mert a bríz önmagában nem vitt eléggé. Elhajóztam Ilovik mellett, ismét felderengett a charter nosztalgia, mennyit jártam errefelé.
A Volvo még tesztelés alatt áll, topon járattam. Valószínűleg ez lehetett az oka, hogy délben hangos... (tovább)



2010.09.12 Vasárnap: Irány a szigetek

Egyedül indultam délelőtt 10 körül. Az Isztria végét elhagyva kellemes 4-es, 5-ös Bóra fogadott amivel repültünk. Beüzemeltem a szélkormányt, két soros grószreffel és fokkal 5 csomó felett hajóztunk végig.
Éjszakára kinéztem egy öblöt Losinj sziget oldalában, alkonyatkor már horgonyt dobtam.
Helyzetünk: Losinj, Artaturi 44 34.242N 014... (tovább)



2010.09.11 Szombat: Búcsú

Emesének eredetileg Splitből induló repülőjegye volt, addig szerettünk volna közösen hajózni. Igenám, de a hosszas szerelések, és az amúgy igencsak fokozatosan induló hajóstemperamentumom (mindent csak easy, amig bele nem rázódok), Puláig vittek csak minket. Így még előző este megvettük interneten a Pula - Budapest buszjegyet. Sajnos Emesének ez nagyon rövid hajózás volt...
Pulába már kora délután megérkeztünk. Nagy nosztalgiám... (tovább)



2010.09.10 Péntek: Horvát vizeken

Az éjszaka a bóján nyugisan telt. A bója felső végén van egy szem, de nem oda kell kötni, mert nem elég erős, bár minket tuti elbírna. Az csak arra jó, hogy csáklyával kiemeljük a vízből, aztán a bója alatti szembe kell a kötelet tenni.
Már Bóra fúj, ésszakkeletről, de nem erős.
Reggel megejtettük a bejelentkezést, fizettünk 955 kunát a hajózási engedélyhez, valamint 300 kunát két heti üdülőadó gyanánt. Aztán megindultunk... (tovább)



2010.09.09 Csütörtök: Menetben

Ma végre elindultunk. A szerelések nem fejeződtek be, a listán kb 60 tétel szerepel még, de egyik sem olyan, ami miatt ne lehetne elkezdeni hajózni. Az elmúlt napokban intenzív déli szél volt, ami miatt nem is bántam, hogy az indulás késik. Egyedül a megemelkedett marinaköltség miatt bosszankodtam kicsit, illetve hogy végül az árbocot is daruzni kellett (plusz 100 EUR), de mindent összevetve a lényeg, hogy megyünk.
A legnagyobb... (tovább)



2010.09.08 Szerda: Szerelések

A trélerezés remekül sikerült. Nagyon tartottam tőle. Anno, Hollandiából jövet kishíján leesett a hajó egy trélerről, amit akkor használtak először és nem tudták, hogy a lábai becsúsznak.
A mostani trélerezést J.Feri intézte, nagyon profin. Laci a darus érkezett és kijátszotta a hajót a szentendrei kerti ficakból, ahová másfél éve tettük, mejd felkerült Feri trélerére. Kb délben indult meg az egység Koper felé, és este 9 után már... (tovább)



2010.09.04. Szombat: Újra úton

3 év szárazföldi pihegést követően Glatisant a tenger felé veszi az irányt. Ezúttal tréleren utazunk Koperig.
Helyzetünk: Koper, 45 33.014N 013... (tovább)


































Üdvözöllek, Látogató!

Ez egy hajós blog. A nevem Máté, 1988 óta vitorlázom, 1993 óta a tengeren is hajózom. 2006 óta, ahogy időm és pénzem engedi, Európa vizein kalandozom kis hajómmal, a Glatisanttal. Ezekről az utazásokról szól ez az oldal.
Kellemes böngészést!

Útvonal, pozíció

KINAGYÍT

Korábbi útvonal

HAJÓNAPLÓ