Glatisant - vitorlás kalandozások

KEZDŐLAP          POZÍCIÓ          HAJÓ          HAJÓNAPLÓ          GALÉRIA          LEGÉNYSÉG          RÁDIÓ          LINKEK          KAPCSOLAT         

2006.05.10. Szerda: Ok, together with Dacia

A mai nap nagy eseménye volt a Djerdap I zsilipen való leereszkedés.
Reggel Kati és Sanca elhagyták a hajót, délelött pedig megérkezett Benedek. Kalandos kis útja volt, igazi élvezet a vonatút ezen a vidéken. Egy percet nem aludt. . .
Délben megtörtént a kijelentkezés, és mert ezidáig inkább Sanca intézte az ilyen ügyeket, hiszen ö volt a hajón a 'manipulant', most Mátéra maradt minden intézkedés. Egy kicsit kikezdte


a türelmét az 1 Euró kapitania illetékröl a 40 percig készülö faktúre, de amúgy sem árt a tréning.
Benedekkel jó 12 óra után sikerült kimotorozni az orsovai öbölböl, hogy beforduljunk sodrásirányba, a zsilip felé, ami egyóra járóföldre volt.
Az ajánlott eljárás az, hogy elözetesen VHF rádión hívjuk a zsilipet a 16-os csatornán és megbeszéljük vele a zsilipelést. De milyen nyelven is? A másik problem a rádió hatósugara, ugyanis a hajó rendes VHF-ja az elfektetett árboc miatt antenna nélkül van, és egy kézi VHF-et használunk, amelyröl még nincs olyan sok tapasztalat. Szóval kicsit azért izgultunk. Nem teljesen tudtuk, hogy a zsilipkamra fölött milyen kikötési lehetöség van, ezért semmiképp nem akartunk rögtön odáig menni, a nagy sodrás miatt nem ajánlatos ott idözni, ha történetesen épp nem tudnak fogadni.
Éppen ezért úgy terveztük, a zsilip felett, egy kis folyó torkolatánál várjuk ki, amíg fogadni tudnak. Sejtésünk beigazolódott, a rádió nem érte elé a zsilipet 3-4 km-röl, de ez inkább azért volt, mert tartottuk viszonylag szorosan a Román partot és a zsilip irányítótornya egy kiszögellés miatt így takarásban volt.
Viszont elhaladtunk egy tolatmány mellett, aki horgonyon állt és szemmel láthatóan ö is a zsilipre várt. Sikerült vele rádión németül szót váltani - páran ismerik a Máté féle német tudás gyöngyszemeit, amiböl ma is jutott, pl. 'a rádióm nem elég erös': 'mein radio ist nicht sehr energetic' - szóval az 'erös' szó nem ugrott be. . .;o) Azért megtudtuk töle, hogy 2 óra múlva zsilipel. Rendes volt, és mondta, hogy a zsilipkamra nagy, és hogy szerinte mi is beférünk. Az egyik embere ajánlgatta, hogy kössünk hozzájuk, de a hullámzás miatt nem akartuk.
Inkább lejjebb mentünk még vagy másfél kilométert, ahol a kis folyótorkolat védettnek bizonyult, itt horgonyt dobtunk és kihasználtuk az idöt Benedekkel, hogy elbeszélgessünk az Élet dolgairól, mert eddig csak a hajóról meg a hajózásról esett szó, azt se tudtuk mi van a másikkal. Benyomtunk egy chilisbabot is, biztos ami biztos, ha már ilyen keménycsávók vannak a hajón. . .
Így idöztünk, amikor láttuk a Dacia nevü tolót jönni le, és félredobva teát, kávét, chilisbabot már eredtünk is a nyomába.
A zsilipet megközelítve már fel tudtuk hívni a zsilipest is, ahol szintén németül elmondtuk, hogy kik vagyunk és mit akarunk.
Na akkor mondta a zsilpes, hogy 'Ok, together with Dacia', ami oly édesen csengett a fülünknek. Elég boldogok voltunk, hogy bejutottunk. Elképzelhetö ennél sokkal hosszabb dekkolás is. . ..
A zsilipelés emlékezetes, de nem hasonlítható a 9 évvel ezelötti Dunatúrás zsilipelés érzéséhez. Elöször is most 6 m-el kisebb volt a felvíz, ami miatt ennyivel csökkent a szintkülönbség is. Másrész egy evezöshajóval balanszozni a zsilipkamra közepén, az kunszt volt (a kétpárevezössel nem tudtunk a partfalhoz állni és kapaszkodni). Nos hát azért mások most az arányok, de persze élveztük, nem mindennapi esemény ez nekünk. Glatisantot egy csúszóbakhoz kötöttük, és úgy ereszkedtunk, Together with Dacia, ugye.
Viszont nem volt épp két pillanat a zsilipelés, mivel 2 szekcióban történik az összesen 34 m eresztés, nem lenne kapu, ami elbírná a 34 m-es vízoszlopot, kettéosztották, a két eresztés között pedig át kell hajózni egy másik kamrába.
Na szépen lezajlott az ügy, ki is hajóztunk alul, ahol még hirtelen hatalmas meglepetés volt nekünk az irdatlan gigászi méretekben alázúduló víz az erömü alján. Ez persze nem fenyegetett minket, mert egy biztonságos hajózócsatornán kellöen messze lehajóztunk a zsiliptöl, mire az erömü vizével újra egy mederbe kerültünk, de a látvány fantasztikus volt, és nem akartunk volna fáradt kiskacsák lenni a felvizen, a túlfolyók elött. . .
A nap hamarosan eljárt felettünk, volt már 6 óra, mire kiértünk a zsilipböl. Nem maradt más, mint elhajózni Turnu Severin elött - nem volt szép kicsit se sajnos - és utána megkeresni az éjszakázóhelyet. Egy jó kis sziget oldalában, sodrástól védett helyen ütöttünk tanyát, horgonyt dobtunk, majd a 'Kazán-féle' bika hátrával beágyaztuk, tart, mint a cövek. Benedek már horpaszt, igyekszik bepótolni a kihagyott alvást, én pedig krampácsolom a krónikát. A szigetröl a madárkolónia vegyes ricsaja hallatszik csak ide.
Holnapra nincs konkrét uticél, át kell haladjunk a Djerdap II zsilipen, és ki kell harapni a lehetö legnagyobbat a Constanta-ig hátralevö 690 km-böl. Hajrá.
Helyzetünk: 924 fkm, 44 35.858N 022 42.454E

(előző nap)(következő nap)
















(előző nap)(következő nap)
































Üdvözöllek, Látogató!

Ez egy hajós blog. A nevem Máté, 1988 óta vitorlázom, 1993 óta a tengeren is hajózom. 2006 óta, ahogy időm és pénzem engedi, Európa vizein kalandozom kis hajómmal, a Glatisanttal. Ezekről az utazásokról szól ez az oldal.
Kellemes böngészést!

Útvonal, pozíció

KINAGYÍT

Korábbi útvonal

HAJÓNAPLÓ