Glatisant - vitorlás kalandozások

KEZDŐLAP          POZÍCIÓ          HAJÓ          HAJÓNAPLÓ          GALÉRIA          LEGÉNYSÉG          RÁDIÓ          LINKEK          KAPCSOLAT         

2011.03.11. Péntek: Rükverc csoda

Elfelejtettem említeni, hogy a Volvo gázrendszerének átalakítása milyen csodás hatással volt a hajó hátramenetben való manőverezhetőségére. Ami amúgy nincs. Az Albin Vegával NEM lehet tolatni. De nekem, most már igen.
Azt hiszem az lehet a lényeg, hogy amikor hátrát adunk akkor egyrész kitérnek a hajócsavar kis lapátjai, de egyúttal felpörög a motor. Ekkor általában a prophatás miatt elkezd kitérni a hajó fara az egyik irányba (nem


feltétlenül abba amerre menni szeretnénk). A kormány pedig nincs eléggé hátul, hogy kellő nyomatékot adjon az ellensúlyozáshoz, a hajó önálló irányt vesz fel. Vannak trükkök, pl direkt szél irányába lehet haladni vele de nem mondanám, hogy nagyon lehet kormányozni, általánosan elfogadott, hogy a Vegával nem lehet hátrafelé manőverezni. Léteznek Skandináviában Vegák, amelyeknek 2. kormányuk van a tükrön, épp emiatt.
Az új kiakalításnak köszönhetően minimális fordulaton tudok tolatni: a gázt alapon hagyom, de a csavar lapátjait kitérítem. A fordulat annyira alacsony, hogy a prophatás kellően kicsi - a hátrafele ható húzóerőhöz képest. Azt tapasztaltam, hogy bármerre tudok menni, amerre csak akarok. Ezt szélcsendben próbáltam ahol az alapjárat elegendő volt hogy meginduljunk, nem tudom mi lehet szeles időben, még kísérletezek.
Reggel kávéra voltam hivatalos a Wraith-re, jót beszélgettünk, aztán megpróbáltam rendbetenni Jeff CMAP-jét a Windows7-es gépén, sajnos sikertelenül. Megtudtam tőlük, hogy a móló végén levő orosz vashajó egy menekülhajó. Menekülteket szállított Olasz partra, utasai a partot érést követően szétszéledtek. Hasonló történt tavaly ősszel egy kétárbócos Gulet-val (ld fotó), ahogy partközelbe értek, az emberek kiúsztak a partra (feltehetőleg), a hajó magára hagyottan sodródott nem messze Rocellától. Most itt áll a hajó kikötőben, nem tudom vajon a megtalálóé lett? Avagy az önkörmányzaté? Erről már nincs infóm.
A pizzériában reggeli-ebéd gyanánt eszegettem és neteztem. Mia-val, a pultoslánnyal beszélgettünk Olaszul, néha meglepő, hogy a 10 szóval amit tudok milyen változatos diszkussziókat lehet bonyolítani, persze Activity-vel kiegészítve. Mia mindig nagyon mosolygós és barátságos, emailcímet cseréltünk, hogy elküldjem neki merre járok.
Felmásztam és megnéztem mi a gond a radarral, leugrott a szíj ami összeköti a kis elektromotort az antennával, így az antenna nem forgott. Egy csavar lazult ki a motor tengelyén levő fogaskeréken, ezért lecsúszott a tengelyről és ledobda a szíjat.
Kirándultam a városba Sörpával, vettem egészen kis imbuszkulcsot a radar csavarjához, kajákat, és egy feltöltős internetkártyát. Havi 100 óra, 15 euró, és egész Olaszországban működik azt hiszem talán megéri ;o) Jeff-ék tanácsára. A telefonommal mindenképp működik, kérdés hogy modemként be tudom üzemelni a telefont, hogy a laptoppal is netezhessek.
Este újra felmásztam, meghúztam a kilazult csavart és mindent visszatettem. A radar működik.
Vicky-éknél láttam egy Szicília pilotkönyvet ezt arcátlan illegalitással lefényképeztem magamnak oldalról oldalra. Enyhítő körülmény, hogy igen régi kiadás így talán nem károsítottam - annyira - a szerzői jogokat.
Látszott, hogy a magasnyomás tetőzik, az egész nap és az este is nagyon enyhe brízzel telt. Estére a szél teljesen elült.
Messina majd 90 mérföld, és szeretnék világosban a szorosba érni. Ki tudja mikor lesz megint jóidő.
Így aztán Este 11-kor elköszöntem Vicky-től és Jeff-től, búcsúzóul kedvesen megajándékoztak egy kis Koala talizmánnal. Aztán eloldottam a köteleket és motorozva megindultam Messina felé.
Helyzetünk: Úton Messina felé 37 53.170N 015 56.010E

(előző nap)(következő nap)



















(előző nap)(következő nap)
































Üdvözöllek, Látogató!

Ez egy hajós blog. A nevem Máté, 1988 óta vitorlázom, 1993 óta a tengeren is hajózom. 2006 óta, ahogy időm és pénzem engedi, Európa vizein kalandozom kis hajómmal, a Glatisanttal. Ezekről az utazásokról szól ez az oldal.
Kellemes böngészést!

Útvonal, pozíció

KINAGYÍT

Korábbi útvonal

HAJÓNAPLÓ