Glatisant - vitorlás kalandozások

KEZDŐLAP          POZÍCIÓ          HAJÓ          HAJÓNAPLÓ          GALÉRIA          LEGÉNYSÉG          RÁDIÓ          LINKEK          KAPCSOLAT         

2010.09.23 Csütörtök: Gyanús viselkedés

Az éjszaka nyugodtan telt, ahogy a full holdfényben sima tengeren pöfögtünk kersztük a Taranto-i öblön. A túloldal fényeit már alkonyattól fogva látni lehetett, de csak hajnalra értünk a közelébe. Sanca felidézte emlékeit, amikor tengerészként erre járt és a hajója Crotone-ben shelterezett valami irgalmatlan időben. Én is jártam Crotone-ban négy éve, Emesével. a forgatagban. Most úgy tervezzük, hogy nem állunk meg, amig az idő kedvező,


haladunk tovább, ideális esetben Rocella Ionica-ig.
A hajóforgalom jelentősen kisebb, mint a csizma sarkánál, csak néha-néha, messze tűnik fel egy nagyhajó, azok is 10 mérföldnél távolabb. Az éjszaka folyamán többször csobbantak mellettünk delfinek is, ami nagyon megnyomta a hangulatunkat.
Lassan telt az idő a dogwatch-omban, de úgy látszik, így a második éjszaka már jobban átálltam, az első ásítás fél négykor ért, fél órával az őrségem vége előtt. A tenger nyugodt, enyhe bríz fúj észak felől ami épp elég arra, hogy stabilizálja a hajót, a felhúzott vitorlák épp hogy belefeszülnek és így nem billegünk, szerintem hajtóereje nincs sok.
Négykor végül Sancának átadtam az őrséget és azt terveztem ledőlök kinnt a kokpitban, megvárom a pirkadatot. Már elég sokat motoroztunk, ideje a nagytartályba átfejtenem az egyik húszliteres kannát, ezt jobb világosban megejteni, nehogy minden gázolajos legyen a végén.
Épp a kabinban tettem vettem amikor Sanca szól, nézd Jenco! Hátranézek, és mögöttünk kétszáz méterre, magasan egy hatalmas reflektor világít a szemünkbe. Nagyjából megfagyott a vér az ereimben, az első gondolatunk Sancával, hogy egy nagyhajó jött ránk hátulról, és most vett észre, és gyorsan reflektoroz, collision situation. Beugrott, hogy esetleg fellövök egy jelzőrakétát, vagy gyújtok gyorsan egy kézifáklyát, az ütközést elkerülendő figyelemfelkeltés gyanánt, de akkor hogy éghet egy reflektor, ha nem vett még észre? Tény, hogy az ember agya hajnali fél ötkor nem ketyeg maximális hatékonysággal, de hamar elvetettem a jelzőfény ötletet. Biztos, hogy látnak minket. Ráadásul egyikünk sem emlékezett, hogy pozíciófényeket láttunk volna az elmúlt két órában, főleg nem mögöttünk. Akkor meg mi ez?
Fél perc múlva már a VHF 16-on olvastam be a pozíciónkat, azonosítónkat, és hogy jelentkezzen aki mögöttünk van, hogy mi a szándéka. Nem jött válasz.
Ekkorra már biztosak voltunk benne, hogy katonai vagy parti őrség egység üldöz minket. A nagyhajó lassan mellénk húzódott és ekkor megláttuk a Guardia Costiera feliratot.
Ekkor bemondtam rádión a nemzetiségünket, a fedélzeten tartózkodók számát, nemzetiségét és kértem, jelezzék ha azt akarják, hogy megálljunk. Semmi válasz.
Talán 15-20 percig köröztek körülöttünk, gondolom tanakodtak, hogy mi legyen. A tenger nyugodt volt, de azért volt mozgás, nem szerettem volna, ha közel kell állni hozzájuk, elég balesetveszélyesnek tűnt.
Sajnos nem tudtuk elkerülni, a hajó egyre közelített, majd felszólítottak, hogy álljunk meg. A két hajó egyre közelebb ért, ők hatalmas puffereket lógattak ki, végül mellénkálltak. Amíg átszállt a két partiőr, én a vantniknál bírkóztam a nagyhajó oldalával, hogy ne csapódjon nekünk, folyamatosan tartani kellett. Közben nagyjából síkideg voltam, hogy mit törnek össze rajtunk.
A vizsgálat 10 percig tartott, Alessandro és kollegája átvizsgálták a hajót, nem rejtegetünk-e embereket. Megnézték a dokumentumokat, feltűnt nekik a hajóról készített vázlatos rajzom, amin minden rekeszhez felírtam, hogy mit pakoltam oda. Meg is beszéltük Sancával, milyen szerencse, hogy az akkutöltőmet nem Ali-nak becézem, a motoralkatrészek pedig nem az Ahmed feliratú ládában vannak. Na akkor lehetne magyarázkodni. Megleptek, mert a kokpitládákba nem néztek be, pedig ott elfér legalább öt ember. Végül távoztak.
Volt bennem egy rossz érzés, hogy Bari-ban ellazáztam a bejelentkezést. Azt gondoltam, mi is EU állampolgárok vagyunk, ők is EU, minek bonyolítani. Ez hiba volt, elképzelhető, hogy az egészet ez okozta. Ha benne vagyunk a rendszerükben, talán békénhagynak. Tanulság. Mindenesetre tény, hogy kiemelten gyanús lehetett a kis hajó, szedett vedett kinézettel, éjjel 4 körül a partoktól 5 mérfoldre. Ráadásul fél órával ezelőtt Sanca szanitária tevékenysége kapcsán többször változtattam irány, stabilizálandó a hajó mozgását, hogy a srác nyugodtan ténykedjen. Az biztos, hogy látták, hogyan kavirnyáluk jobbra balra, agyalhattak rendesen, ezek mit csinálnak itt. Nem baj, túl vagyunk rajta.
Folytattuk utunkat, eléggé pörögtem az izgalmak miatt, így leütöttük a maradék Sanca féle pálinkát. Ezzel aztán sikerült aludni.
Napközben egyre élénkülö háromnegedszélben vitorláztunk motorrásegítéssel, míg elértük Rocella Ionicát, délután 6 körül.
Bari óta 250 mérföldet jöttünk nonstop. Ionicánál megfontoltuk, hogy továbbmegyünk Szicíla felé, de több gond is adódott. A HF rádión eldugult a file-forgalom, véletlenül lekértem egy hatalmas file-t, amit nem tudtam leszedni. Amíg az nem jön le, más file-t sem kapok, pedig a legfontosabb időjárás infókat grib file-ok formájában kaptuk a Winlink rendszeren keresztül. Ezen kívül a labilis légkörben nagyon erős zivatarképződés indult meg, Sancával nagyjából egyezett a véleményünk, hogy éjszaka nem szeretnénk villámlásban menni. Ezen kívül két éjszaka után már erősen romlik az ítélőképesség. Pali is benne volt a lassításban, szóval stop.
Kikötöttünk hát Rocella Ionica-ban, amit annak idején négy éve Janikának becéztem. Ma véglegesítettük az elnevezést, a város Glatisant zsargonban a Rocsella János nevet kapta végül.
Helyzetünk: Rocella Ionica 38 19.711N 016 26.167E

(előző nap)(következő nap)














































(előző nap)(következő nap)
































Üdvözöllek, Látogató!

Ez egy hajós blog. A nevem Máté, 1988 óta vitorlázom, 1993 óta a tengeren is hajózom. 2006 óta, ahogy időm és pénzem engedi, Európa vizein kalandozom kis hajómmal, a Glatisanttal. Ezekről az utazásokról szól ez az oldal.
Kellemes böngészést!

Útvonal, pozíció

KINAGYÍT

Korábbi útvonal

HAJÓNAPLÓ