Glatisant - vitorlás kalandozások

KEZDŐLAP          POZÍCIÓ          HAJÓ          HAJÓNAPLÓ          GALÉRIA          LEGÉNYSÉG          RÁDIÓ          LINKEK          KAPCSOLAT         

2007.08.18. Szombat: A vízválasztón

Nem nagyon akartunk ma megindulni. Az első zsilipbe beragadtunk, ez olyan mély volt, ki sem tudtunk mászni, a létra mellett nem volt lekötő. Szerencsére láthatták a rendszerük kijelzőjén a gondot, és hamar érkezett egy hölgy, aki átzsilipelt.
Ezután a következőnél hiába távirányítottunk, ki se nyitott a zsilipünk. Itt a zsilipház oldalán levő kis hívóval kértünk segítséget. Hamarosan megérkezett a javítóember, aki kézivezérléssel


átengedett bennünket. Azután a 8-as zsilipnél (76-ostól indultunk a Saone-ról) visszaadtuk a távirányítónkat, innen kézzel fogják az összes zsilipet kezelni.
Az első kézzel kezelt zsilipnél aztán sehol senki, kis hívókészülék sincs. Kiderült, az ember szabadságon van, lakodalomba ment, mondta egy ott tébláboló ismerőse. Ez igen. Szerencsére volt egy helyettese, aki egy óra múlva megjelent, és átengedett. Délután egy volt, még csak 4 zsilipet csináltunk, mi lesz így?
Hamarosan viszont kiderült, mi itt a rendszer. Innen személyesen kísérnek majd minket, egyik zsiliptől a másikig. Az előző nap bejelentkezett hajókat kirendelt segítők kísérik, ők kezelik a zsilipeket, a zsilipek között kis motorral közlekednek, amíg mi hajózunk. Be is indultunk rendesen, óránként 5-6 zsilipen haladtunk át. A kísérők kedves nyári munkás fiatalok, a lány, aki először kisért minket, angol szakos, de tapintatos volt és beszélt velem tovább franciául.
Izgatottan vártuk a vízválasztót. Ez az a hely, ahonnan már lefelé fogunk zsilipelni. Lefelé zsilipelni gyorsabb, könnyebb, egyszerűbb, az ember csak lazán rádobja a bakra a kötelét, ami vízszint felett nem sokkal a parton vár, majd mintha kihúznák a kádból a dugót, csak utána kell engedni a kötélnek. Amikor felfelé zsilipelünk, akkor befelé hajózva vadászni kell a zsilipkamra falában van-e akasztó? Ha igen, később át kell-e akasztani? Ha nincs, elérjük-e kézzel a fenti bakokat? Ha nem, akkor csáklyával rá tudunk akasztani? Ha nem, akkor valaki el tudja vanni a kötelünket? Ha nem, akkor bizony a létrához kell állni és kimászni a kötelekkel, úgy ráakasztani! Tiszta strapa. Ennek hamarosan vége, jön az ízi lefelézsilip rulez!
A vízválasztó nagyon érdekes hely, topon van az ember. Innen csak lefelé vezet az út, két irányban elfolyik a víz a zsilipkamrákban. Ezért aztán minden lehetséges vizet megfognak a környékről, épp csak egy kis patakot láttunk befolyni, ez táplálja a tető szakaszt, épp annyival, amennyi a zsilipelő hajók miatt elfolyik két irányba. Még talajvíz kifolyókat is láttunk a csatorna oldalán, hogy biztosítsák a vízellátást, és egy nagyobb tavat is építettek, hogy tudjanak tartalékolni a szárazabb időkben. Az itt lehulló víz sorsa kérdéses, ugyanis vagy a Rhone-t, ezáltal a Földközi tengert, vagy pedig a Rajnát, ezzel az Északi tengert fogja táplálni.
A vízválasztó után intenzív ereszkedés kezdődik. A tetőn 341 méter a tengerszint feletti magasság, ahonnan 4 - 500 méterenként egy-egy 3-4 métert ejtő zsilip következik. Egy szakaszon közvetlenül egymás után 9 zsilip, lépcsőszerűen, közöttük kisebb víztároló és hajókerülő medencékkel, összesen 34 méter ejtéssel. Ez nagyon jól néz ki, szó szerint vízlépcső, hihetetlen érdekes. Nem mai építmény, a zsilip falán 1913, majd 1903-as jelzést találunk.
Estére Elzászba értünk, egykori otthonomba, itt egyszer bő fél évet tanyáztam. Dannemarie faluban álltunk meg, a kis yachtkikötőben. A falu tele van klasszikus fagerenda betétes házzal, ami Elzászban alap, nagyon hangulatos a hely. Úgy tudom, a földrengések miatt építettek ilyen házakat, a Rajna völgy sokat rengett. A földrengés alkalmával a ház nem dől össze, a fagerendák rugalmasan kibírják, csak a köztes tégla és malter repedezik meg kissé, amit könnyű kijavítani.
Napközben még volt egy Volvo drámánk, a vízhőfok 90 fok fölé ment, normálisan 74 fok. Este leszereltem a termosztátot, leteszteltem egy forralt lábas vízben, prímán nyitott. Átmostam hát - amennyire lehetett - a motor vízköpenyét, ez viszont tele volt apró elszabadult lerakódás darabokkal, talán ezek tömítették el a termosztátnál az utat. Holnap kiderül, használt-e a tisztítás. Amúgy Volvo továbbra is egy isten.
Helyzetünk: Dannemarie 47 38.021N 007 05.683E

(előző nap)(következő nap)





































(előző nap)(következő nap)
































Üdvözöllek, Látogató!

Ez egy hajós blog. A nevem Máté, 1988 óta vitorlázom, 1993 óta a tengeren is hajózom. 2006 óta, ahogy időm és pénzem engedi, Európa vizein kalandozom kis hajómmal, a Glatisanttal. Ezekről az utazásokról szól ez az oldal.
Kellemes böngészést!

Útvonal, pozíció

KINAGYÍT

Korábbi útvonal

HAJÓNAPLÓ