Glatisant - vitorlás kalandozások

KEZDŐLAP          POZÍCIÓ          HAJÓ          HAJÓNAPLÓ          GALÉRIA          LEGÉNYSÉG          RÁDIÓ          LINKEK          KAPCSOLAT         

2007.08.09. Csütörtök: Eső és havária

Ma kitett magáért a front. Elkezdett igen keményen esni. Egész = napos eső volt. Illetve volt egy kis szünet, de akkor meg más = izgalmak támadtak.
A 101-es folyamkilométernél némi nyüzsgést tapasztaltunk. = Hajók egymás hegyén, hátán. Hamar kiderült, egy kb 10 = méteres kék motoros yacht (francia) völgymenetben elnézte az = oszlopokat és a zöld oszlopon kívül, zátonyra futott. Ott = vesztegelt. Többen igyekeztek megközelíteni és kötelet


adni, = sikertelenül.
Mi ilyen kis géperővel nem sok segítséget jelenthettünk. = Egyetlen ötletem az volt, hogy fölöttük (ott volt mélység) = bedobunk egy kukázóhorgonyt, amire épp nagyon alkalmas lett = volna a 15 kilós Bruce (ez még egy 13 méteres hajót is jól = megtart). Aztán annak a kötelét odajuttatjuk és = felcsörlőzhetik magukat. De a kötél odajuttatására már = nem volt ötletem, ehhez dingi kell! Sajnos a dingink le volt = eresztve, és egyáltalán Johnny se volt kéznél, a = kokpitláda mélyén aluszkál. Most mi legyen?
Ekkor beugrott a Sió emlék, ahol egy ügyetlen manőver során, = igyekezvén két másik partraült hajónak kötelet juttatni, = kishíján lekaszaboltuk Glatisant tetejét egy feszes = acélsodronnyal, de legalábbis elvesztettük a bocinkat. Most = óvatosan! - gondoltam.
Megpróbáltunk lehorgonyozni felette (sodrásirányban kb 50-70 = méterrel feljebb), hogy legalább megálljunk, de túl közel = voltunk, a környékbeli francia hajók már kiabáltak, hogy = hagyjam abba, ők ismerték a medret és kézzel mutatták, hogy = nagyon gyorsan sekélyedik, műszerrel nem fogom érzékelni. = Ezért inkább gázt adtunk, horgony vissza. Maradt a tanakodás.
Ekkor érkezett a Svájci. A Svájci pont akkora hajó volt, mint = a zátonyon ülő, csak nem kék, hanem fehér. Ő nem sokat = tökölt, elővett egy kötelet, a végére egy puffert, = föléjük motorozott, a kötelet leengedte sodrásba, azok meg = kivették. Halleluja. Viszont itt következett egy eleinte kicsinek = tűnő hiba. A kötél megfeszülésének pillanatában a = Svájci orra nem felfelé a sodrásba, de nem is a mélyvíz = felé, hanem enyhén épp a zátonyos oldal felé nézett. Ez = lett a veszte. A másik hajó igen nehéznek bizonyult, nem mozdult = meg. A kötél feszült, a Svájci pedig lassan fordult rá a = partra. Mindenki kiabált neki, hogy ne arra, de addigra már biztos = volt, hogy nem tud kormányozni, mert a hajója fara ki volt = feszítve egy adott irányba, oldalra nem lehetett kibillenteni. A = régi vontatóhajókon, a vontatópontot a motorok és a = kormány előtt, a hajó hátsó harmadában alakították ki = pont azért, hogy a terhelt vontatási pontot a hajó fara 'körbe = tudja lengeni', azaz folyamatosan manőverképes maradjon.
A Svájci 10 másodperc múlva a zátonyon volt.
Rádión hívtam mindkét hajót, hogy mi újság velük. = Tulajdonképp ekkor tudtam meg, hogy sziklán vannak, és azt, hogy = nincs lékjük. Azóta már azt is tudom (utólag beszéltem = Wolfgang-gal, a Ruyghenhil mesterével, aki ismeri a szakaszt), hogy = valójában egy régi kőgátra ültek fel.
A két hajó tehát tehetetlenül, de szerencsére lék = nélkül a zátonyon vesztegelt. Kicsi a rakás, gondoltam, de = nehogy mi legyünk a következők!
Ekkor történt, hogy a kanyarban feltűnt a Ruyghenhil.
Wolfgang hamar bekapcsolódott a 10-es csatornán zajló = diskurzusba (itt a 10-es az általános hívócsatorna, nem a 16-= os) és megértette a szitut. Elmondtam neki, hogy ne kapkodjon = odamenni és kötelet adni, mert nagyon cseles a hely. Először = abban maradtunk, hogy mindketten lehorgonyzunk és Wolfgang = dingijével kitesszük nekik a 15 kilós Bruce kukázóhorgonyt.
Ezután elkezdünk biztonságos horgonyzóhelyet keresni. Nem = tűnt egyszerűnek, a hajózóút mindkét széle zátonyos = volt. Mentünk fel és alá, jobbra és balra, sehol sem tűnt = igazán bizalomgerjesztőnek. Végül a Ruyghenhil leeresztette a = horgonyát a hajózóút szélén, de már húzta is fel. = Utólag tudtam meg Wolfgangtól, hogy az ő térképe szerint = sziklás volt a meder is, ezért végül úgy döntött, = mégse horgonyoz.
Ehelyett mit látok? Wolfgang hosszú kötelet készít = pufferrel, hajóját a két másik hajó fölé irányítja = és a sodrásban elkezdi lefelé, feléjük ereszteni a = kötelet. Na szép - gondoltam - ugyanígy kezdődött az, amit = 10 perccel ezelőtt láttam. Ha ők is felülnek, őket ki fogja = leszedni?
Annyit tudtunk csak tenni, hogy közelmotoroztunk, és = átkiabálva javasoltam Wolfgangnak, hogy a vontatást addig ne = kezdje meg, amíg a hajója orra biztosan nem a mély oldal felé = néz. Nevetséges dolog ilyenkor kívülről okoskodni, pláne = kiabálva tanácsokat adni, de nem tudtam, Wolfgang hány ilyet = csinált már, és ha véletlenül ugyanúgy csinálja, ahogy a = Svájci, akkor nagy baj lesz.
Szerencsére nem úgy csinálta. Kivárta a megfelelő = pozíciót, mielőtt gázt adott volna, majd a Svájcit húzta = meg először, aki renben megmozdult és le is szabadult. Ezután = viszont a Svájcit a Franciával összekötő kötél = megfeszült, majd elszakadt!!! A Svájcit leoldották, aki = rögtön lelépett, majd mit volt mit tenni, újabb manőver = keretében visszamentek a Franciáért. Vele már nem bírtak! = Valószínű a sodrás és az apró hullámok már rendesen = feltették a Franciát, a vízvonala vagy 10-15 cm-el kinn is volt = a vízből, meg se moccant! Ekkor történt, hogy a = Ruyghenhilnél bekövetkezett a kormányképtelenség effekt, de = szerencsére a mély oldal felé nézett. A Ruyghenhil már = keresztben állt a hajóútra, amikor látva a = reménytelenséget, elengedték a kötelét, és ő rendben = irányba állt.
Nagyon aggódtunk értük végig. Nem akartam a gyönyörű = Ruyghenhilt és két kedves embert mások hibájából = sodrásban oldalt felakadva látni egy kőzátonyon. Ha ilyen = történik, onnan nem nagy lépés már elveszteni egy egész = hajót.
Szerencsére feladták a mentést. Nagyobb erő kell ide. A = Francia jelezte, hogy telefonon elért egy ismerősét, aki egy = nagyobb és erősebb hajóval úton van a színhelyre. = Délután 1 körül járt, mindketten megindultunk tovább.
Estére elértük Chalone sur Saone-t, egy nagyobb várost a 142-= es fkm környékén. A yachtklubban már nem volt hely, = elküldtek minket. Láttuk a Svájcit kikötve a mólón, = talán az utolsó helyet kapta. Mi továbbáltunk. A Ruyghenhil a = városi partfalhoz állt, mi továbbhajóztunk. Egy magán = yachtklubhoz értünk, ahol ugyan nem volt szabad hely, de = megengedték, hogy az éjszakát a daru alatti helyen töltsük. = Jó helyünk lett!
A nagyszerű Ruyghenhil website-ja: www.ruyghenhil.net
Helyzetünk: Saone 142 fkm 46 46.628N 004 51.615E

(előző nap)(következő nap)














































(előző nap)(következő nap)
































Üdvözöllek, Látogató!

Ez egy hajós blog. A nevem Máté, 1988 óta vitorlázom, 1993 óta a tengeren is hajózom. 2006 óta, ahogy időm és pénzem engedi, Európa vizein kalandozom kis hajómmal, a Glatisanttal. Ezekről az utazásokról szól ez az oldal.
Kellemes böngészést!

Útvonal, pozíció

KINAGYÍT

Korábbi útvonal

HAJÓNAPLÓ