Glatisant - vitorlás kalandozások

KEZDŐLAP          POZÍCIÓ          HAJÓ          HAJÓNAPLÓ          GALÉRIA          LEGÉNYSÉG          RÁDIÓ          LINKEK          KAPCSOLAT         

2007.08.03. Péntek: A semmi közepéig

Reggel kopogtak a hajómon. Kinéztem nagy csipákkal, a = kabinnyíláson, és egy kedves, őszes szakállú, cinkos = mosolygós szemű ember nézett vissza rám. Wolfgang, A Ruygenhil = mestere és szomszédom a kikötőben, egy friss baguette-et és = egy sajtostáskát csempészett a kokpitomba. Én kérdőn = néztem rá, erre ő egy kacsintással elrendezte a szitut. = Értem, a Ruygenhil indul, ideje nekem is cíhelődni. Micsoda = gesztus, ez a baguette.


Meghatódtam.
Reggel 7 felé járt. Ki tudja, ma meddig jutunk, a Volvo, = Glatisant, és én. Ez mégiscsak a Rhone, hegymenetben. = Tegnapelőtt kaptunk rendesen a sodrásból, talán ma nem lesz = ilyen durva! Illetve dehogynem, fúj a Misztrál. Az éjjel kezdte.
A mai első zsiliphez a Ruygenhillel együtt érek. Ez az Écluse = d'Avignon, 236 fkm környékén. Érdekes, a Rhone = folyamkilométerek fentről lefelé nőnek, fordítva, mint a = Dunán. Épp lemaradtunk! No, sebaj, cimborálunk kicsit, minden = zsilipnél van egy kishajós várakozóponton, ide állunk. = Wolfgang kijegyzeteli nekem a zsilipek folyamkilométereit, és a = használandó VHF csatornákat. Bár nincs térképem, ez már = több, mint elég. Rendben felzsilipelünk.
A Rhone változatos, néha csak Lupai szélességű, máskor = mint a Szentendrei Duna ág. Ritkán szélesebb. Igen kizsigerlik a = Rhone-t, energia szempontjából. Minden métere a turbináké. A = legtöbb helyen kimagasították a medret, azaz a normál = talajszint fölé emeltek egy mesterséges csatornát, ebben halad = a duzzasztott víz, elkerülve, hogy hatalmas területeket kelljen = elárasztani. Az ember kijön a zsilipből, kinéz oldalra, és a = part mögött a távolban a nyárfák legtetejét látja, lennt = pedig a völgyben vannak a házak. Furcsa, magaslati érzés, = mindez folyón.
Ennek a rendszernek az eredménye, hogy kevés a természetes meder = és kevés a folyóparti város is. Nem tudom, mikor készült = ez az egész folyószabályozás, de ma már biztosan nehezebben = lehetne megcsinálni, a zöld szervezetek igen ellenállnának. = Közben a TGV villámvonat nyomvonala a folyó mellett vezet, ez a = Marseille - Lyon vonal, 150-200 között mennek a vonatok, spéci = hidakat is építettek neki. Sokszor a frász jön rém, ahogy = hirtelen előbukkan, olyasmi közelről a hangja, mint a = repülőé. Annyi jó van a dologban, hogy legalább a TGV már = nem fosszilis energiából rohan.
Délben szörfösőkkel találkozom, az északi szélben = keresztbe ide-oda száguldanak. Pár méterre mennek el mellettem, = nagyon jól néz ki ilyen közelről a száduldó szörf! = Mindengyik szörfös integet nekem! Itt sokat integetnek, minden = hajó, minden hajónak, ez igen kellemes érzés. Ahogy az is, = hogy Marseilleben egy már kicsit is néptelen utcán kap az ember = egy mosolygós bonjour-t, bárkitől. Valahogy jobban benne van az = itteni kultúrában ez a spontán, idegen üdvözlés.
Időközben tép a Misztrál, egy egyenesben 35 csomós szelet = mérek, na jó, ebben benne van mi kis 3 csomónk is! Ezzel = együtt lehet haladni, a leszabályzott vizen a sodrás kisebb, = mint tegnapelőtt, a hullámok sem vészesek, bár viharkabátban = kell állnom a fröccsöket.
A következő zsilipnél (Écluse de Caderousse, 217 fkm) = lemeradok a Ruygenhil-től, 40 perc várakozásra itélnek, = legalább ebédelek, rádiózok egyet.
Este 7-kor az Écluse de Bolléne zsilipben (190 fkm) a 25 méter = emeléstől majd eláll a lélegzetem. Egy sötét lukba kell = behajózni, a kamrába le se jut a fény!
A mesterséges csatornában aztán felfedezem a partmenti = hajózás élményét. A csoda mélységmérőt 4 m-es = riasztásra állítom, és a 4m-es mélységvonalon, a parttól = 6-8 méterre remekül haladok, kb egy csomóval jobban, mint a = sodorvolalban! Itt nem kell félni cölöpöktől, felakadt = fáktól.
Este féltíz tájban, erős szürkületben, muszáj = megállnom. Egy ideje figyelem és memorizálom a lehetséges = kikötőhelyeket, amikhez vissza tudok fordulni, ha teljesen = besötétedne. De szerencsém van, épp feltűnik egy nagyhajó = lekötő, üres. Két rozsdás vascölöpre V alakban két = kötelet akasztok, Freya módszerrel egy kötélen hátra kidobok = egy vödröt a sodrásba, hogy jobban irányban tartson. = Pozíciófénynek megteszi a viharlámpa. Príma. Egy tál = spagetti, egy kis South Park videózás és szunya. Jó volt a mai = menet is, 73 km!
Helyzetünk: Rhone préri, 171 fkm. 44 25.750N 004 41.750E

(előző nap)(következő nap)

















































(előző nap)(következő nap)
































Üdvözöllek, Látogató!

Ez egy hajós blog. A nevem Máté, 1988 óta vitorlázom, 1993 óta a tengeren is hajózom. 2006 óta, ahogy időm és pénzem engedi, Európa vizein kalandozom kis hajómmal, a Glatisanttal. Ezekről az utazásokról szól ez az oldal.
Kellemes böngészést!

Útvonal, pozíció

KINAGYÍT

Korábbi útvonal

HAJÓNAPLÓ