Glatisant - vitorlás kalandozások

KEZDŐLAP          POZÍCIÓ          HAJÓ          HAJÓNAPLÓ          GALÉRIA          LEGÉNYSÉG          RÁDIÓ          LINKEK          KAPCSOLAT         

2007.08.01. Szerda: Freshwater project

5:30-as kelés. Akkor ma meglátjuk, mennyire erős a fogunk a = Rhone-hoz. Nagyon sok tudásom nincs a Rhone-ról, csak amit a = Medúzától olvastam és a kikötőben megtudtam.
6:30-kor engednek át Port St Louis tengeri oldali = kikötőjéből a folyami oldalra. A zsilipen kötelező a = mentőmellény. Izgi. Itt egy rendes zsilipkamra van, bár nincs = igazi zsilipelés, de gondolom, ha árad a Rhone, akkor erős lehet = az átfolyás a tenger felé, muszáj


megállítani. Most is = van, de nem erős. Rendben átérünk.
A zsilipből kijövet egy tábla figyelmeztet: innentől már = folyami szabályok érvényesek. Ez nekem máshogy szól: = mostantól folyami fejjel kell gondolkodni! Sokan alábecsülik a = folyami hajózást, a tengerihez képest, pedig csak más. = Jóllehet, az időjárás erőitől, a hullámoktól talán = kevésbé kell tartani a hajósnak, viszont az áramlás, a part = közelsége, a változó vízmélységek, a kis belátható = távolságok és a hajóforgalom - szerintem - sokkal = intenzívebb veszélyt jelentenek, mint egy-egy vihar a tengeren, = amit amúgy előrejeleznek a meteo-n. Persze, egy vihar az vihar, de = az nincs mindig. Itt meg mindig észnél kell lenni, folyamatosan.
A Rhone. Szép, fákkal övezett, tükörsima vizű, főleg = így hajnalban nagyon békés. Folyón vagyok, újra. A Duna = óta tengert járok. Emlékszem akkor, Benedekkel, már nagyon ki = akartunk érni a tengerre. A Duna a végén már lapos volt és = piszkosnak tűnt. Szerettem volna akkor kiérni, nagy teret, nagy = vizet, nagy horizontot látni és nekiindulni a sós, áttetsző = szép víznek. Ez most más lesz. Megpróbálok hazamenni.
Az első kilométerek feszültek voltak igencsak. Teljes = egészében a Volvo-ra vagyok utalva. A Volvo 33 évével, szép = zöld testével, dohogó hangjával, és azzal az icipici = gondoskodással, amit a magmfajta dilettáns gépésztől kaphat, = kapaszkodik felfelé. A víz elshuhan most mellettünk, hála az = új hűtésnek és az új hajócsavar szögbeállításnak, = szinte repülünk, legalábbis a Volvo tavalyi = teljesítményéhez képest mindenképp! A GPS 4.5 csomót = mutat, azaz kb 0.5 csomó körüli a szembeáramlás. Egyenlőre = megnyugtató. Egyenlőre.
A hajózóutat nagy piros és zöld vascölöpök jelzik jobb = és baloldalt, ezeken túl a víz szine alatt kőszórások = bújnak. Nem merészkedek oda, a Medúza is felült egyszer = limányozás közben. Maradok a cölöpök között.
A menet stabil, le-le nézek a Volvo-ra, bár a tengeren is ment = sokat, de akkor nem voltam ennyire ráutalva. Becézgetem is néha.
Kúsznak a kilométerek és a szép zöld tájat iparvidékek = váltják fel. Nem mondanám nagyon szépnek, de ez van. Az ipar = is része a világnak, nagyon fontos része.
Arles városa kedves a szemnek. Régi épületek, kőtornyok, = kőtemplomok, igen bájos. Most nem állunk meg, még korán van, = mindössze délelőtt 11. Itt történik, hogy először = leckét ad a víz. Már a városban is lassultam, de fölötte, = kezdődik a rokendroll. Először csak 2-2.5 csomó = környékére esünk, majd 1.6-ra. A partot nézve = sétatempóban sem megyünk. Sajnos nem tudok gázt adni, mert a = gáz végszabályzóját egy csavarral rögzítettem. Ezt = kellene babrálni, most menetben: lehetetlen. Kellene rá egy = szintkapcsoló, vagy valami trükk, hogy gond esetén feljebb = tudjam emelni a fordulatot. A következő megállóban = megbütykölöm!
Lassan érek át a szoroson, már ismét 2.5. Már örülök, = ha ezt a számot látom a GPS-en. Néha 3.5, akkor ujjongok. A = mélységmérő szerint helyenként csak 5 méteres a víz, = hát ezért van, hogy az erősebb esésű helyeken = beszorítják a vizet egy szűkebb keresztmetszetbe, hogy = hajózható maradjon, ennek eredménye, hogy rohan. Egy helyen a = fele medret "kivették" azaz leválasztották egy nagy = kőszórással és ott most állóvíz van. Sebaj, megyünk, = ameddig csak lehet.
Apropó mélységmérő, remekül muzsikál, szinte = folyamatosan nézem. Marcinak üzenem, hogy egész nap kb 4 = rekesznyi viszkinek megfelelő halat láttam a műszeren.
A hajóforgalom amúgy meglepően gyér. Egész nap 5-6 = teherhajót, pár kirándulóhajót és pár jachtot látok.
Egyszercsak feltűnik Tarascon vára, hihetetlen robosztus, nagyon = romantikusan néz ki! Kiugró bástyák, rácsozott ablakok, = szivesen kiszállnék megnézni! Kiszúrom, milyen profi az = árnyékszék rendszer, párhuzamos kialakításban két = szintről is használható, a parti sziklát pedig rendesen = kimunkálták, hogy akadálytalan legyen a gravitációs = önműködés a víz felé, vicces! De most itt sem állunk = meg, ma van a nagy Rhone vizsga napja, menni kell!
A vár felett már kapjuk is a következő leckét. Közvetlen = két híd következik, rögtön az első alatt látom, zubog a = víz. Kicsit kiver a veríték. Még nem értünk át, de már = csak 0.4 csomó, ajaj. Kétfelé kell figyelni. Előre, mert az = örvény ki-ki fordít, azonnal utána kell kormányozni, és = oldalra: megyünk-e egyáltalán? A parti fákon látom, még = épp megyünk. Próbálok józanul gondolkodi és megnyugtatom = magam: nyugi Máté, 0.1 csomóval is átérünk, előbb, vagy = utóbb, de átérünk! Logikusan hangzik, mégsem hiszem el!
Eszembe jut az Érsekcsanád, ők mesélték, a Vaskapuban hogyan = kell néha nyomni neki, még ma is, nagyvíznél. Olyankor = üvöltenek a gépek, izzadnak a gépészek. Hát itt van most = az én mini Vaskapum. Gyerünk Volvo!
A két hidat végül nagysokára elhagyom valahogy, a = verítékrohamnak vége. Mennyi ilyen lesz még? Lesz-e durvább? = Sajnos nincs Rhone térképem, a Medúza leírásai részben = tartalmazzák a főbb folyamkilométereket, de nem mindent. Épp = mókolok, vajon meddig tart még ez a zúzás, amikor = váratlanul, a kanyarból egyszercsak kibukkan a megváltó, a = megsegítő, áldott objektum! Rég örültem ekkora = betondarabnak! Egy édes, drága, aranyos, tüneményes zsilip! = Hát ézért volt itt ilyen zúzás. Ahol zsilip van, ott esés = van. Ahol esés van, ott áramlás van. De már nem sokáig. = Lelki szemeim előtt a duzzasztás felvizén békésen punnyadó = nagyvíz lebeg. Ott már rohanni fogunk!
Így is lett. Hamarosan túl vagyunk a zsilipen, az Ecluse de = Beaucaire szépen átsegít a felvízre. A zsilipes rendes, = szól, nem jó ötlet a létrához kötni az orrkötelemet! = Hát igen, mentségemre legyen mondva, a Vaskapu II régen volt, de = tényleg jobban járok, ha mindkét kötelemhez a csúszóbakot = használom!
A felvíz beváltotta, sőt, túlszárnyalta a hozzá fűzött = reményeket, itt már újra 4.5-el megyünk! Most már csak = Avignon-t kéne elérni napnyugtáig valahogy. Ennyit tudok, hogy = Avignon most már madártávlatra kell legyen!
Este nyolc körül megpillantom a várost. Sikerült! Reggel 6:30 = óta 80 kilométert jöttünk. Nem épp hatalmas táv, de = tekintve, hogy hegymenetben egy nap alatt sikerült teljesíteni, = zúzós részekkel, igen jó érzés. És még van tartalék = a motorban, csak megbütykölöm kicsit, Glatisant diesel tuning = rulez! Remélem, Avignonban sikerül infókat szerezni a Rhone = további részeiről.
A vizsga első része sikerült, de vannak még kihúzható = rázós tételek. A diplomát csak Lyon-ban osztják!
Kis kavirnyálást követően a rossz ágban (Avignon-ban = kettéválik a Rhone egy sziget mentén) végül megtaláltam az = óváros melletti yachtos bázist. Este 10-kor még = ünnepélyesen lecsaptam az egyik Marci által hátrahagyott = ékes konzervpéldányt (chilisbab!), majd záróakkordként = felütöttem egy jófajta palack, príma évjáratú, 2 eurós = Marseille-i vörösbort. A többire nem emlékszem!
Helyzetünk: Avignon 43 57.228N 004 48.712E

(előző nap)(következő nap)





































(előző nap)(következő nap)
































Üdvözöllek, Látogató!

Ez egy hajós blog. A nevem Máté, 1988 óta vitorlázom, 1993 óta a tengeren is hajózom. 2006 óta, ahogy időm és pénzem engedi, Európa vizein kalandozom kis hajómmal, a Glatisanttal. Ezekről az utazásokról szól ez az oldal.
Kellemes böngészést!

Útvonal, pozíció

KINAGYÍT

Korábbi útvonal

HAJÓNAPLÓ