Glatisant - vitorlás kalandozások

KEZDŐLAP          POZÍCIÓ          HAJÓ          HAJÓNAPLÓ          GALÉRIA          LEGÉNYSÉG          RÁDIÓ          LINKEK          KAPCSOLAT         

2006.05.15. Hétfö: Géptan

Ma civilizáltuk magunkat, ugyanis elértük Ruszét, az egyik legjelentösebb aldunai kikötöt. Meg is néztük az Európa térképünkön, hogy lényegében most már a tenger töszomszédságában vagyunk.
Elöbb azonban a reggeli eseményeket kell kifejtenem. Történt ugyanis, hogy lassú, de biztos amortizációba kezdtek szegény gépeink (a Volvo is, Johnny is), és reggel gépkarbantartással kezdtünk. A legjelentösebb defekt az volt, hogy a Volvo


egyik generátora a napok óta tartó enyhe megfázásos krákogásból átment köhögörohamba, értsd folyamatosan kerregett és forrósodott, nagyon durván. A generátorokról annyit kell tudni, hogy két darab van belölük a Volvo-n, az egyik egy kisebb, az eredeti darab, ez tölti azt a kisebb akksit, amivel a motort indítani kell. Van egy másik generátor is, egy nagyobb, amely késöbbi kiegészítés és a hajó összes többi elektronikáját kiszolgáló akksit tölti (fények, müszerek, stb.). A kicsi ment el, tehát a motorindításról gondoskodó.
Mivel nem sok esélyünk volt a beteget gyógyítani, egy gyors és határozott kiiktatás mellett döntöttünk. Benedek 20 perces koncentrált szerelés eredményeként kivette a generátort hajtó ékszíjakat, ezzel megszünt a krákogás, söt, a motor erösebb lett, gondolom már fékezte is rendesen. Elektronikusan még rendben volt a generátor, mert töltött is, csak mechanikailag purcant meg szegény, szerintünk csapágyproblem.
Szerencsére tudjuk nélkülözni ezt a generátort, mert a másik még megy + van egy napelemünk is, plusz egy független benzines generátor, úgyhogy sokmindennek kéne még történnie, hogy áram nélkül maradjunk. Egyetlen hátránya az ügynek, hogy a motort nem tudjuk, csak kurblival indítani, ami viszont nem probléma, csak kicsit kényelmetlen, de megbízható módszer. Szerencsére ezen a jó kis motoron van kurblizós indítás, ismerek olyan hajóst, aki ventillátorból épített egy kis áramfejlesztöt, hogy az Atlanti Óceánon be tudja valahogy indítani a dízelmotorját, mert az akksijai lemerültek.
Benedek szerelése közben én Johhny-val foglalkoztam, és megbabráltam a szivatókart, ami nagyon gagyin volt rögzítve, most már viszont szuper.
A kiiktatott generátorról (ami - szakártök kedvéért - valójában dinamó) még annyit, hogy alkalomadtán ki is vesszük, szétszereljük és megvizsgáljuk. Lehet, hogy egy csapágycserével gyógyítható, ha nem, veszünk egy újat. Erre Constanta-ban vagy Burgas-ban kerül sor.
A sikeres gépészkedést követöen elkezdtük Ruszét vészesen közelíteni, amikoris rájöttünk, hogy nincs Bolgár lobogónk. Nosza, amúgy is már rég esedékes volt a Magyar lobogó cseréje, feltettem egy új rikítóan szines szép Magyar trikolórt, a régit pedig Benedek átszabta Bolgárnak. Nagyon jó lett.
A Bolgár hivatali formaságokon már rutinból átestünk, majd a hivataltól nem messze levö Yachtklubban kikötöttünk. Itt hamar összecimboráltunk Kircsu-val és Valeri-vel, a Yachtklub prominens tagjaival, a helyi védöszárnyunkként szolgáló localpeople-ekkel. Kircsu igazi 'Marinár', ma is hajózik tolóhajókon, és nagyon szolidáris. Észre sem vettem, már vitt is a saját autóján a helyi pénzváltóba, onnan a benzinkúthoz, érkezésünk után egy órával már megvolt az üzemanyagbeszerzés.
Benedekkel este Rusze-i felderítöútra keltünk, mert a kikötö annyira barátinak és megbízhatónbak bizonyult, hogy ott mertük hagyni a hajót.
Rusze olyan meglepetés volt számunkra, hogy hihetetlen. De ahogy e sorokat írom - már másnap van - már tudom, hogy a rusze-i kalandok másnap reggel is folytatódnak ezért ezeket inkább a Keddi krónikához csatoljuk majd.
Holnap kijelentkezünk Bulgáriából és egyenesen Cernavodába megyünk, amely innen még 200 km (2 nap). Ott kezdödik a Dunát a tengerrel összekötö csatorna, nem hajózunk ugyanis el a deltáig, hanem lerövidítünk Constanta felé.
Helyzetünk: 495 fkm, Rusze

(előző nap)(következő nap)










(előző nap)(következő nap)
































Üdvözöllek, Látogató!

Ez egy hajós blog. A nevem Máté, 1988 óta vitorlázom, 1993 óta a tengeren is hajózom. 2006 óta, ahogy időm és pénzem engedi, Európa vizein kalandozom kis hajómmal, a Glatisanttal. Ezekről az utazásokról szól ez az oldal.
Kellemes böngészést!

Útvonal, pozíció

KINAGYÍT

Korábbi útvonal

HAJÓNAPLÓ